خورش آلو مسما یکی از  بهترین، خوشمزه ترین و محبوب ترین خورش ها در ایران می باشد. این خورش خوش طعم با مرغ یا گوشت گوسفند و گوساله درست می شود و به دلیل داشتن همزمان گوشت و آلو دارای خواص بسیاری است. آلو موجود در خورش آلو مسما سرشار از ویتامین C است و به جذب آهن و درمان کم خونی کمک می کند. این میوه ی خوش طعم دارای خاصیت سم زدایی است و در پاکسازی دستگاه گوارش، درمان تب روده ای، یبوست و بواسیر نقش بسزایی دارد.

آلو دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی نیز می باشد و می تواند میکروب ها و آلودگی های موجود در گوشت را کاهش دهد. علاوه بر این، سبب تقویت بدن، بهبود سیستم ایمنی، سلامت استخوان ها و پیشگیری از سرطان و دیابت هم می شود.

خورش گیلانی بسیار خوشمزه با آلو | بهبود کم خونی + ضد سرطان

خورش گیلانی بسیار خوشمزه با آلو | بهبود کم خونی + ضد سرطان

روش تهیه ی خورش آلو مسما

در ادامه روش تهیه ی خورش آلو مسما که جزو غذاهای استان گیلان است را به طور کامل برای شما توضیح داده ایم. اگر به پخت این خورش گیلانی خوش طعم علاقه دارید، با ما همراه شوید.

مواد لازم براي تهيه آلو مسما:

  • مرغ براي هر نفر يه تكه
  • آلو قيسي براي هر نفر 2 تا 3 عدد
  • آلو سياه براي هر نفر 2 تا 3 عدد
  • پياز 2 عدد
  • شکر 2 قاشق غذاخوري
  • زردچوبه مقداري

دستور پخت خورش  آلو مسما:

در مرحله ی نخست باید، مرغ ها را آماده کنید. برای این منظور کمی نمک و فلفل روی قطعات مرغ بپاشید. سپس یک تابه ی مناسب را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخلش بریزید. اجازه دهید روغن داغ شود. پس از آن قطعات مرغ را داخل تابه بچینید و مرغ ها را سرخ نمایید. پس از اینکه مرغ ها به خوبی سرخ شدند، آن ها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید. در ادامه پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد، پیاز خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا کمی نرم و شفاف شود.

سپس مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند. در همین حین هسته های آلو سیاه را خارج کنید و به همراه قیسی به تابه اضافه کنید. تفت دادن را ادامه دهید تا آلو سیاه و قیسی هم کمی سرخ شوند. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا رب گوجه فرنگی هم سرخ شود. سرخ کردن رب گوجه فرنگی علاوه بر اینکه طعم خورش را خوشمزه تر می کند در پایان کار باعث می شود خورش خوشرنگ تری داشته باشید. پس از اینکه رب گوجه فرنگی هم به خوبی سرخ شد، مقداری نمک و فلفل سیاه را به مواد اضافه کنید.

در مرحله بعدی مرغ هایی که در مرحله اول سرخ کردید را به همراه چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مرغ با حرارت ملایم به خوبی بپزد. این خورش به صورت کم آب سرو می شود و باید اجازه دهید آب آن تبخیر شود و روغن بیندازد. در ۳۰ دقیقه پایانی پخت خورش، زعفران دم کرده را اضافه کنید و طعم خورش را بچشید. در صورتی که خورش بیش از حد ترش شده بود می توانید ۱ قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید تا طعم خورش ملس شود. پس از اینکه خورش آلو آماده شد آن را به همراه برنج سرو کنید.

نكات مهم برای تهیه خورش آلو مسما:

• اين خورش بايد آب كمي داشته باشد.

• اگر در حین طبخ متوجه شده اید که مرغ کاملا پخته شده است، اما آلوها هنوز نپخته اند، مرغ ها را از قابلمه خارج کنید تا آلوها حسابی پخته و مرغ ها له نشوند.

• ميزان شكر اين غذا بسته به ميل شما قابل تغيير است.

• طعم اين غذا با وجود شكر و آلو سياه ملس می شود.