?آش امام یا آش زین العابدین یکی از معروف ترین آش های قزوین می باشد که معمولا آن را به عنوان نذری و برای شفای بیماران در  روز تاسوا، عاشورا و یا ماه رمضان درست می کنند. این آش شباهت زیادی به آش شله قلمکار دارد و بسیار خوشمزه می باشد. آش امام قزوین با آب قلم، گوشت گردن (سر دست گوسفند)، لوبیا قرمز، عدس، ماش، برنج، لوبیا چشم بلبلی و … درست می شود.

آش امام قزوین را فقط با این روش بپزید

آش امام قزوین را فقط با این روش بپزید

روش تهیه ی آش امام قزوین?

پخت این آش نذری در قزوین همراه با مراسمات مذهبی می باشد و مردم قزوین به نیت حاجت روا شدن و بر آورده شدن خواسته شان، هنگام درست کردن این آش نذری، روضه ای بر دیگ می خوانند. اگر شما هم دوست دارید روش تهیه ی آش امام قزوین را یاد بگیرید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه آش امام قزوین:

  1. گوشت گردن و یا سردست گوسفندی 1 کیلوگرم
  2. آب قلم 2 پیمانه یا اگر نداشتید روغن نصف پیمانه
  3. لوبیا قرمز 1 پیمانه
  4. لوبیا چشم بلبلی 1 پیمانه
  5. عدس 1 پیمانه
  6. ماش 1 پیمانه
  7. برنج 2 پیمانه
  8. پیاز سرخ شده 2 پیمانه
  9. زردچوبه 1 قاشق غذاخوری
  10. دارچین 1 قاشق مرباخوری
  11. نمک و فلفل به مقدار لازم

دستور پخت آش امام قزوین:

برای درست کردن آش امام قزوین، ابتدا باید گوشت را با مقداری آب روی حرارت بگذارید تا حسابی بپزد و نرم شود. سپس گوشت را له کنید و یا ریش ریش نمایید و آن را کنار بگذارید. در مرحله ی بعد درون قابلمه ای جداگانه 3 لیتر آب بریزید و به ترتیب لوبیا قرمز، لوبیای چشم بلبلی و ماش را اضافه کنید. عدس و برنج را هم به آن ها بیافزایید. سپس زردچوبه را با مقداری روغن تفت دهید و به مخلوط اضافه نمایید. وقتی زردچوبه را با روغن تفت دهید و بعد آن را داخل آش بریزید خیلی بهتر است چون آش خوش رنگ تر می شود. یک پیمانه از پیاز سرخ شده را هم اضافه کنید و بگذارید مواد حدود یک ساعت بجوشند تا حبوبات خوب پخته شوند. سپس گوشت ریش ریش شده + آب گوشت + آب قلم را اضافه کنید. پس از آن نمک + فلفل + یک سوم دارچین را در قابلمه بریزید و بقیه مواد را برای تزئین روی آش نگه دارید. دارچین را فقط برای بوی گوشت بریزید و نیازی نیست مقدار زیادی از آن را بریزید، چون اگر زیاد بریزید رنگ آش تیره می شود. اجازه دهید آش خوب بپزد و به اصطلاح جا بیفتد. این آش را موقع پخت باید هر از چند گاهی هم بزنید تا ته نگیرد و کشدار نشود. یک ربع آخر یک پیمانه از بقیه پیازی که داشتید را به آش اضافه نمایید. هنگامی که آش آماده شد، آن را در ظرف دلخواه خود بریزید و با پیاز داغ و دارچین تزئین کنید.

نکات مهم در مورد تهیه آش امام قزوین:

پیمانه همان پیمانه پلوپز هست.

این آش باید تند باشد. ولی بسته به ذائقه تان می توانید فلفل را اضافه کنید.

حبوبات را باید از شب قبل و در جای خنک خیس کنید و چند بار آب آن ها را عوض نمایید تا هم مواد مضر آن ها از بین رود و هم مواد مغذی آن بیشتر شود.