وزیر تعاون در جلسه‌ی هیات دولت اعلام کرد که دهک‌های چهارم و پنجم نیز به طرح کالابرگ الکترونیکی اضافه شده و یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی را دریافت خواهند کرد.

هدف از این تغییر، افزایش اقبال عمومی به طرح است. در طرح قبلی، بر اساس خرید کالایی به ارزش ۷۰ درصد یارانه، یارانه تشویقی ۸۰ هزار تومانی داده می‌شد. اما این روند از اقبال خوبی برخوردار نبود و دولت تصمیم گرفت تغییری در این طرح ایجاد کند. اکنون با خرید کالا و اختصاص ۵۰ درصد کالا به مبلغ یارانه، یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی را دریافت خواهید کرد.

وزیر کار و رفاه اجتماعی به این نکته اشاره کرد که افراد می‌توانند از سامانه حمایت استفاده کنند و اعتراضات خود را ثبت کنند. این اعتراضات بررسی خواهند شد و پس از بررسی نتیجه به آنها اعلام خواهد شد. در صورتی که همچنان اعتراض دارند، می‌توانند به ستاد وزارت کار و یا ادارات کل استانی مراجعه کنند.

همچنین وزیر کار به تفاوت بین دهک ۹ و ۱۰ اشاره کرد و گفت که تغییری بسیار کوچک و معمولاً تنها چند هزار تومان درآمد می‌تواند موجب تغییر دهک فرد شود. همچنین توضیح داد که صدک‌بندی نیز وجود دارد و افراد می‌توانند براساس آن، به یارانه دسترسی داشته باشند.

این افراد یارانه تشویقی میگیرند !

این افراد یارانه تشویقی میگیرند !

وزیر تعاون اعلام کرده که دهک‌های چهارم و پنجم به طرح کالابرگ الکترونیکی وارد می‌شوند و یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

اوضاع یواشکی تغییر کرده و حالا می‌تونیم با استفاده از این طرح کالابرگ، لذت خرید کردن رو تجربه کنیم! وزیر کار به دلایلی اعلام کرده که قراره ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی به صورت خرید کالا داده بشود. برای  اینکه بیشتر مردم جذب این طرح بشوند و همچنین شکاف‌های اقتصادی رو کمتر کنیم، به نظر این تغییر خوبی است چون می‌تونواند به افراد اجازه بدهد که نیازهای خودشان را برطرف کنند و همینطور از مرحله نقدی گذر کنند.

با این حال، وزیر کار نیز توضیح داده که تکلیف کالابرگ به ما سپرده شده و در قانون بودجه ۱۴۰۲ مشخص شده که باید این سیستم را ارائه کنیم. اما به هیچ وجه مردم رو الزام نمی‌کنیم که شما حتماً باید بروید و کالاهایی را با یارانه خریداری کنید. این طرح کاملاً اختیاری است واشخاص می‌توانند خودشان تصمیم بگیرند که از چه طریقی از یارانه استفاده کنند. اما اگر بخواهید ۵۰ درصد یارانه خودتان راخرید کنید، که معادل ۱۲۰ هزار تومانه، می‌توانید به یارانه بیشتری دسترسی پیدا کنید. امیدوارم این طرح موفق باشد و به دهک‌های کم درآمد کمک خوبی بکند.

ضمناً توجه داشته باشید که هیچ طرحی برای افزایش یارانه نقدی وجود ندارد و دولت در حال حاضر برنامه‌ای در این زمینه ندارد. تا زمانی که مردم از کالابرگ استقبال کنند، یارانه نقدی همچنان در دسترس خواهد بود.

در اصل، دهک‌بندی خانوارها واقعاً پیچیده است و براساس یک سری قوانین و معیارها انجام می‌شود. در مورد دهک ۹ و ۱۰، مرتضوی گفته است تفاوت بین ابتدای دهک ۱۰ و انتهای دهک ۹، اندازه‌ی چند میلیمتری است و ممکنه با ۴ تا ۵ هزار تومان درآمد، دهک یک فرد عوض بشود. با این حال، نیاز به متر و معیار داریم تا صحت این دسته‌بندی‌ها رو تضمین کنیم.

واضحه که برخی افراد ممکنه اعتراض داشته باشند و به دلیل اینکه قرارشان نگرفته، می‌خواهند راجع به ان بحث کنند. برای همین منظور هم می‌توانند وارد سامانه حمایت بشوند و اطلاعات خودشان را ثبت کنند. بعد از بررسی موضوع، نتیجه به انها اعلام میشود. اگر ان‌ها هنوزهم اعتراض داشته باشند، می‌توانند به ستاد وزارت کار یا ادارات کل استانی مراجعه کنندو همکاران ما جواب می‌دهند.

همچنین وزیر کار اشاره کرد که دقیقاً دهک و صدک‌بندی را داریم. می‌تواند شخصی صدک ۹۰ بوده باشدو شخص دیگری صدک ۸۹. اگر شخص صدک ۸۹ باشد، می‌تواند از یارانه بهره‌مند بشود، اما اگر صدک ۹۰ یا ۹۱ باشد، یارانه بهش تعلق نمی‌گیرد.