سهام عدالت برای اشاخص تحتت پوشش کمیته امداد و بهزیستی واگذار می شود و ارزش سود سهام عدالت برابر نمی باشد و با نوسانات بازار گاهی افزایش یافته و گاهی کاهشی می شود.

سهام عدالت

سهام عدالت

میزان و سهام شرکتهای مورد واگذاری صرفاً از شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرابورس با پیشنهاد سازمان خصوصی سازی به تصویب هیأت واگذاری خواهد رسید قیمت سهام مورد واگذاری مطابق با آیین نامه جزء (۳) بند (الف) ماده ۴۰ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ توسط هیأت مذکور تعیین می‌شود.
افراد مشمول بند (۱۱) این تصویب‌نامه توسط نهادهای ذیربط شناسایی و معرفی خواهند شد؛ احراز عدم تخصیص سهام عدالت به آنان در طرح توزیع سهام عدالت ۱۳۸۵ لغایت ۱۳۹۵ برعهده سازمان خصوصی سازی خواهد بود.
مبلغ سهام مورد واگذاری به هریک از مشمولین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی کل کشور و دو دهک اول درآمدی ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید با اعمال ۵۰ درصد تخفیف و به مشمولین دهک سوم درآمدی ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید بدون اعمال تخفیف معادل حداکثر یک صد میلیون ریال به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال میباشد که از محل سود سالانه شرکتهای سرمایه پذیر تسویه خواهد شد.

امروز وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه هئیت دولت اعلام کرد که امسال به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی سهام عدالت واگذار می‌شود.

احسان خاندوزی اظهار داشت: بحث جاماندگان سهام عدالت در قانون بودجه ۱۴۰۲ درج شده است.

وی افزود: تلاش دولت بر این است که خیلی زودتر و قبل از آن‌که به ماه‌های آخر سال برسیم موضوع جاماندگان سهام عدالت به سرانجام برسد.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی، چون بهزیستی و کمیته امداد در اولویت قرار دارند و تلاش داریم امسال برای این گروه از افراد سهام عدالت را واگذار کنیم.

گفتنی است روز یکشنبه نیز هئیت مدیره سازمان بورس زمان پرداخت سود نقدی ناشران را از هشت ماه به چهار ماه کاهش داد. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در این خصوص گفت: زمانبر شدن پرداخت این سود‌ها تا بازه زمانی حتی یک ساله، موجب کاهش ارزشِ آن می‌شد که به ضرر سهامداران بود.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: با مشورت مجموعه‌های سازمان بورس و فعالان بازار سرمایه، مصوب شد تا اساسنامه شرکت‌های پذیرفته در بورس و فرابورس تغییر کند.

عشقی تاکید کرد: این تغییرات و پرداخت سود نقدی شامل همه سهامداران می‌شود که پرداخت سود سهام عدالت را هم در بر می‌گیرد. این بدان معناست که قرار است سود سهام عدالت هر چه سری‌تر واریز شود و همانند دو مرحله و قسطی به دست سهامداران نمی‌رسد.

پرداخت سود سهام عدالت به داستانی ناتمام تبدیل شده و هر سال با تاخیر و عدم پرداخت درست سود سهام عدالت مواجه هستیم؛ با این وجود رئیس سازمان بورس وعده داده است که امسال پرداخت سود سهام عدالت همانند سایر شرکت‌ها چهار ماهه انجام شود.

برخلاف وعده‌ها هنوز اجازه فروش سهام عدالت داده نشده است و به نظر می‌رسد برای حفظ حیات بازار فعلا اجازه فروش سهام عدالت داده نشود. به جز فروش اما پرداخت سود سهام نیز معضلی بزرگ است.

منبع : اقتصاد 100 + گسترش نیوز