هر زن و مردی بعد یک مدت زندگی باهم، درباره بچه دار شدن تصمیم هایی می‌گیرند، اما خیلی از زوج هااز نکته های باردار شدن خبری ندارند و این سوال که چگونه بچه دار شویم برایشان اتفاق می افتد. هر پدر و مادری مسئول سلامت بچه خودش می باشد و باید نکته های قبل بارداری را رعایت کند‌.

بارداری ۵ مرحله دارد که در ادامه باهم می خوانیم

بارداری اتفاق شیرینی است که در زندگی هر زوج اتفاق می افتد اما برای دوران بارداری بهتر و هم چنین سلامت این دوران باید نکته هایی را رعایت کرد و از آنها استفاده کرد تا این دوران بیشترین شیرینی را برای شما داشته باشد.

۱- مرحله افزایش هورمون:

دو هورمون استروژن و پروژسترون در بدن هر زن وجود دارد، این هورمون ها باعث زخم شدن دیواره رحم می شوند، این به دلیل این است که رحم بتواند تخمک بارور را در خودش جای بدهد. عوامل زیادی روی بارور شدن تخمک اثر می گذارد.

۲- مرحله آزاد سازی تخمک:

همیشه روز آزاد سازی تخمک در وسط دوره پریودی نیست، برای بعضی افراد ممکن است آخر پریودی شان باشد، تخمک از تخمدان آزاد می شود و به سمت رحم حرکت می کند.

۳- مرحله حرکت اسپرم:

بعد از برقراری رابطه جنسی اسپرم در واژن زن شنا می کند، در این مرحله تعداد زیادی اسپرم به دهانه رحم می رسند که ۴۰۰ تا از آنها زنده می ماند و فقط يک اسپرم خودش را به تخمک می رساند و آن را بارور می کند.

۴- مرحله ترکیب ژن:

بعد اینکه تخمک بارور شد ۱۰ تا ۳۰ ساعت طول می کشد تا هسته تخمک و اسپرم باهن ترکیب شوند، اضطراب و استرس نقش مهمی در کیفیت اسپرم دارد.

۵- مرحله کاشت جنین در رحم:

مرحله آخر ، مرحله حرکت تخمک بارور از دهانه رحم به سمت رحم می باشد، طی حرکتش به چند سلول تقسیم می شود و وقتی وارد رحم شد در دیواره ضخیم رحم جا می گیرد و رشد می کند.

راه های افزایش احتمال بارداری:

۱- از روش های ضد بارداری استفاده نکنید:

چند روش خاص برای جلوگیری از بارداری وجود دارد، برای باردار شدن از این راه ها استفاده نکنید و اگر از قرص ضد بارداری استفاده می کنید ۲الی ۳ ماه بعد اقدام به بارداری کنید.

۲- رابطه جنسی صحیح:

برای باردار شدن پوزیشن رابطه جنسی مهم است اما چیزی که بیشتر اهمیت دارد زمان برقراری رابطه می باشد که حتما بعد از تخمک گذاری رابطه برقرار شود.

۳- زمان رابطه جنسی:

افزایش دفعات رابطه جنسی تاثیر بالایی در باردار شدن دارد، در مدت زمان تخمک گذاری سعی کنید حداقل روزی یکبار رابطه جنسی داشته باشید.

۴- معاینه قبل بارداری:

قبل اینکه اقدام به بارداری داشته باشید، حتما معاینه قبل بارداری انجام دهید و از سلامت جسمی خود مطمئن شوید.

۵- چرخه قاعدگی را بشناسید:

حتما زمان تخمک گذاری خودتان را بدانید چون در این زمان احتمال حاملگی شما بیشتر می شود و در این زمان است که باردار می شوید.

۶- پس از رابطه جنسی در رختخواب بمانید:

بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد از رابطه جنسی در رختخواب بمانید و حرکتی نداشته باشید.

۷- کاهش استرس:

استرس در روند تخمک گذاری و هم چنین کیفیت اسپرم تاثیر گذار می باشد، در دوران بارداری استرس تان را کم کنید.